MatchAnalysis Deel4

Een graaf is een datastructuur dat heel veel wordt gebruikt in de computerwetenschappen. Een graaf bestaat uit een verzameling van knopen (i.e., nodes in het Engels) waarvan sommige verbonden zijn door lijnen of takken (i.e., edges in het Engels). Aan deze lijnen kunnen gewichten toegekend worden en dan spreekt men van een gewogen graaf. Indien de lijnen gericht zijn, dan spreekt men van pijlen en een gerichte graaf. Een veel voorkomende manier om een graaf te implementeren is door gebruik te maken van een nabijheidslijsten. Meer specifiek zal voor elke knoop een lijst worden bijgehouden met de takken waarmee hij verbonden is.


Voorbeeld van een graaf
(de nodes zijn blauw en de edges zwart)

De MatchAnalysis oefening zal jullie een grafestructuur laten maken die gebruikt kan worden om sportwedstrijden te analyseren. We zijn namelijk geinteresseerd in het pasgedrag van een team. De grafestructuur maakt het mogelijk om voor een team of deel van het team de ‘pasintensiteit’ te berekenen. Dit geeft weer hoe goed een bepaald team of een bepaald deel van zijn spelers samenspelen.

Klasse Diagram MatchAnalysis Deel4

Deel 4: Klasse GraphAdditionException


Hierbij nog wat uitleg over de Dodona-testen voor deze oefening: