Verloop van een evaluatie
Briefing
De evaluatie start met een korte briefing (15 minuten) over het praktisch verloop van de evaluatie. De uitleg start stipt op tijd en wordt door de begeleiders geprojecteerd in het evaluatielokaal. Zorg dus dat je zeker tijdig in het evaluatielokaal aanwezig bent. Best ten laatste 5 minuten voor aanvang van de briefing. Tijdens de briefing kan je vragen stellen aan de aanwezige begeleiders.
Tijdens de briefing kan je ook al de volgende twee documenten digitaal ondertekenen via Dodona:
- Afspraken voor evaluaties (dit document)
- Verklaring op eer
Het digitaal ondertekenen gebeurt door onderaan op de knop “Markeren als gelezen” te klikken. Dit kun je ook nog doen tijdens de evaluatie zelf. Je hebt enkel geldig deelgenomen aan de evaluatie als je deze twee documenten digitaal ondertekend hebt.
Evaluatie
Na de briefing krijg je exact 2 uur de tijd om 2 opgaven op te lossen. Deze opgaven liggen in lijn met de oefeningen die we je tijdens de werkcolleges voorgeschoteld hebben.
Bij de start van de evaluatie krijg je toegang tot een gesloten examenomgeving op Dodona met de digitale versie van de opgaven. Daar kan je je oplossingen voor de opgaven indienen.
Tijdens de evaluatie kan je doorlopend oplossingen indienen via Dodona. Het aantal keer dat je indient, wordt niet in rekening gebracht bij de beoordeling. Enkel de laatst ingediende oplossing voor de deadline wordt beoordeeld. De manier waarop de eindscore voor het opleidingsonderdeel berekend wordt, vind je onder “eindscoreberekening” in de studiefiche en in de inleiding van de Dodona-cursus.
Vanaf vijf minuten voor het verstrijken van de deadline krijg je op Dodona een melding te zien dat het einde van de evaluatie nadert. Oplossingen die na de deadline worden ingediend, worden niet meer in rekening gebracht.
Tijdens de evaluatie kan je doorlopend vragen stellen aan de aanwezige begeleiders.
Als er tijdens de evaluatie rechtzettingen, algemene aankondigingen of extra verduidelijkingen dienen te gebeuren, dan gebeurt dit via een mondelinge toelichting in het evaluatielokaal.
Praktische afspraken
- tijdens de evaluatie is het niet toegestaan om te communiceren met medestudenten of andere personen, behalve de aanwezige toezichters
- digital tools en bronnen
- je legt de evaluatie af op een computer in een gecontroleerde omgeving waarin je enkel toegang hebt tot de volgende digitale bronnen
- gesloten examenomgeving op Dodona
- digitale versie van het handboek
- digitale versie van de officiële Python documentatie
- digitale versie van diavoorstellingen van de hoorcolleges
- digitale versie van voorbeeldoplossingen van opgelegde oefeningen
- PyCharm IDE zonder plug-ins
- gebruik van digitale communicatiemiddelen en AI-gebaseerde tools is niet toegestaan
- het scherm van de computer waarop je de evaluatie aflegt moet voldoende helder ingesteld staan om toezichters in het evaluatielokaal je activiteiten op de computer te laten meevolgen vanaf 2 meter afstand
- gedrukte of geschreven bronnen
- tijdens de evaluatie is het enkel toegelaten om de volgende bronnen te gebruiken
- handboek
- handleidingen
- oplossingen van oefeningen
- samenvattingen
- als je deze bronnen tijdens de evaluatie wil raadplegen, moet je ze zelf meebrengen
- bij twijfel of je bepaalde bronnen of hulpmiddelen mag gebruiken, kan je altijd expliciet de vraag stellen aan de begeleiders
- breng je studentenkaart mee naar de evaluatie: je zal die nodig hebben om je aanwezigheid te registreren bij aankomst en vertrek van de evaluatie; leg je studentenkaart zichtbaar naast je op tafel tijdens de evaluatie
- om de evaluatie blanco in te dienen, volstaat het om dit via mail te melden aan de lesgever voorafgaand aan de evaluatie; als je dit doet, is het niet nodig om je fysiek aan te melden om de evaluatie pro forma af te leggen
Nuttige tips
- probeer vooraf te plannen hoeveel tijd je initieel aan elke opgave wil besteden
- totale duur evaluatie: 2 uur
- de voorziene tijd wordt bewust krap gehouden
- studenten die vlotter kunnen omgaan met de leerstof zullen dus een groter deel van de vragen kunnen oplossen en meer punten behalen
- als je tijd over hebt dan kan je nog nagaan of er geen betere (lees: kortere of performantere) oplossingen bestaan dan degene die je hebt uitgewerkt; een betere oplossing kan extra punten opleveren (geef eventueel ook aan welke verbeteringen je hebt aangebracht)
- maak gebruik van commentaar in je broncode
- geef aanwijzingen aan de persoon die je code moet beoordelen over de structuur en niet-triviale passages van je code
- in de inleiding van de Dodona-cursus vind je onder “vorige jaargangen” links naar vorige jaargangen van het opleidingsonderdeel, inclusief de opgaven die we toen tijdens de oefeningen, evaluaties en examens hebben voorgelegd
- gebruik deze opgaven om een beeld te krijgen van het soort opgaven dat je tijdens de evaluatie mag verwachten
- gebruik deze opgaven om je op de evaluatie voor te bereiden, want je kan voor die opgaven ook oplossingen indienen