Een muzieklus is een klein stukje muziek dat gemaakt is om continu af te spelen op een ononderbroken manier. Op het einde van het stukje muziek begint het eerste deel dus opnieuw zonder dat je dit merkt.
Muzieklussen worden zeer vaak gebruikt in populaire muziek, maar ook vaak in computergames. Er onstaat immers een oneindige lus aan muziek waar beperkte opslagruimte voor nodig is.
Een voorbeeld is de klassieke Tetris gamemuziek. Op het einde van het nummer kan de muziek meteen terug vanaf het begin afgespeeld worden, zonder enige onderbreking.
Muzieklussen worden gedigitaliseerd met de PCM (Pulse Code Modulatie) techniek. Dit is een techniek die de geluidsgolf omzet in getallen. Door deze techniek onstaan er pieken en dalen in de geluidsgolf.
Stel dat een geluidsgolf omgezet wordt in de volgende getallen:
[15, 0, -41, -15, 30, 42]
De laatste waarde wordt nadien opnieuw gevolgd door de eerste waarde, namelijk 15
.
In dit geval is er één dal -41
, want deze waarde ligt lager dan de directe naastliggende waarden (0
en -15
). Er is ook één piek 42
want de naastliggende waarden zijn 30
en 15
. De muziek wordt immers continu afgespeeld.
Schrijf een functie aantal(lijst)
die gegeven een lijst met digitale muziekwaarden het aantal pieken en dalen telt.
Bestudeer nauwkeurig onderstaande voorbeelden.
>>> aantal([15, 0, -41, -15, 30, 42])
2
>>> aantal([300, 450, 449, 450])
4
>>> aantal([1, -3])
2
Bron
Gebaseerd op probleem Musical Loop, Universiteit van Valladolid (UVa).