Elke oefening kan worden opgelost met de theorie/technieken die tot en met dit hoofdstuk zijn overlopen. Echter worden in de voorbeeldoplossingen soms meer geavanceerde technieken gebruikt die tot een meer elegante oplossingen leiden. Noteer bovendien dat er steeds verschillende oplossingen mogelijk zijn.
c = int(input())
guess = int(input())
while guess != c:
if guess > c:
print("Lager")
else:
print("Hoger")
guess = int(input())
print("Goed gevonden!")
n = int(input())
for i in range(n, 0, -1):
print(i)
print("Gelukkig nieuwjaar !")
a = int(input())
b = int(input())
for i in range(a, b+1):
if i%2 == 0:
print(i)
h1 = int(input())
m1 = int(input())
h2 = int(input())
m2 = int(input())
print(h1, ":", m1, sep="")
h = h1
m = m1
while h != h2 or m != m2:
m += 1 # kan je ook doen als m +=1
if m == 60:
m = 0
h += 1
print(h, ":", m, sep="")
v0 = float(input())
a = float(input())
dt = int(input())
print(f"De initiële snelheid is {round(v0, 2)}")
for i in range(dt):
v0 += a
if i != dt - 1:
print(f"Versnellen naar {round(v0, 2)}")
print(f"De finale snelheid is {round(v0, 2)}")
# willekeurig getal inlezen
willekeurig_getal = int(input())
# totaalbedrag initialiseren met willekeurig getal
totaalbedrag = willekeurig_getal
# loon van alle werknemers één voor één inlezen
loon, werknemers = input(), 0
while loon != 'stop':
# loon van werknemer optellen bij het totaalbedrag
werknemers += 1
totaalbedrag += int(loon)
# totaalbedrag uitschrijven zoals het door de werknemer gefluisterd wordt
print(f'werknemer #{werknemers} fluistert €{totaalbedrag}')
# loon van volgende werknemer inlezen
loon = input()
# gemiddeld loon uitschrijven
print(f'gemiddeld loon: €{(totaalbedrag - willekeurig_getal) / werknemers:.2f}')
x = input()
woord1 = ""
teller1 = 0
woord2 = ""
teller2 = 0
while x != "stop":
if woord1 == "":
woord1 = x
teller1 += 1
elif x == woord1:
teller1 += 1
elif woord2 == "":
woord2 = x
teller2 += 1
else:
teller2 += 1
x = input()
if woord2 == "":
print("er is geen vreemde eend in de bijt")
elif teller1 == teller2:
print("vreemde eend kan niet ondubbelzinnig bepaald worden")
elif teller1 > teller2:
print(f'de vreemde eend in de bijt is "{woord2}"')
else:
print(f'de vreemde eend in de bijt is "{woord1}"')
w1 = input()
w2 = input()
while w1 == w2:
w1 = input()
w2 = input()
if w1 == "kop":
print("kop wint")
else:
print("munt wint")
c = int(input("correct antwoord: "))
t = int(input("aantal gokken: "))
i = 0
guess = int(input("eerste gok: "))
i += 1
while guess != c and i < t:
if guess > c:
print("Lager")
else:
print("Hoger")
guess = int(input("gok: "))
i += 1
if guess == c:
print("Goed gevonden!")
else:
print("Niet gevonden")
n = int(input())
ant = 1
for i in range(1, n+1):
ant *= i
print(ant)
def faculteit(n):
f = 1
for fi in range(2, n + 1):
f *= fi
return f
gevallen = int(input())
for _ in range(gevallen):
n = int(input())
if n < 14:
print(faculteit(n))
else:
print('invoer te groot')
n = int(input())
calc = 1
for i in range(n):
calc *= (365-i)/365
print(1-calc)
qn = 1.0
for n in range(2, 76):
# kans berekenen
qn *= (365.0 - n + 1) / 365 # reële deling
# kans uitschrijven
if not n % 5:
print(n, 1 - qn)
d = float(input())
r = float(input())
print(r*d*(1-d))
# simulatieparameters inlezen
dichtheid = float(input())
vruchtbaarheid = float(input())
stappen = int(input())
# initiële dichtheid uitschrijven
print(dichtheid)
# dichtheid uitschrijven tijdens opeenvolgende simulatiestappen
for _ in range(stappen - 1):
# nieuwe dichtheid berekenen
dichtheid = vruchtbaarheid * dichtheid * (1.0 - dichtheid)
# nieuwe dichtheid uitschrijven
print(dichtheid)
factor = int(input())
getal = input() # str
vorige_getal = False
while getal != "NYT":
getal = int(getal) # int
if vorige_getal is False:
vorige_getal = getal - factor
# acties
if getal - vorige_getal != factor:
print(f"{vorige_getal} -> {getal} ({getal-vorige_getal})")
vorige_getal = getal
getal = input() # str
def len_Collatz(n):
iter = 1
while n != 1:
if (n % 2) == 0: # even
n //= 2
else: # oneven
n *= 3
n += 1
iter += 1
return iter
t = int(input())
for _ in range(t):
x = int(input())
print(len_Collatz(x))
# Geen modules nodig
# Invoer
d = int(input()) # het volgnummer van de dag
x = input()
# Bewerking
verkeersbord1 = "L"
verkeersbord2 = "L"
verkeersbord3 = "L"
for i in range(1, d):
if verkeersbord1 == "L": # Ga naar links bij het eerste verkeersbord
# Ga richting huis A&B en verkeersbord 2
verkeersbord1 = "R" # verkeersbord omdraaien
if verkeersbord2 == "L": # verkeersbord2 naar links
verkeersbord2 = "R"
else: # verkeersbord2 naar rechts
verkeersbord2 = "L"
elif verkeersbord1 == "R": # ga naar rechts bij het eerste verkeersbord
verkeersbord1 = "L" # verkeersbord omdraaien
# we staan aan verkeersbord 3
if verkeersbord3 == "L":
verkeersbord3 = "R"
else: # verkeersbord3 is rechts
verkeersbord3 = "L"
if verkeersbord1 == "L":
# komen aan verkeersbord2
if verkeersbord2 == "L":
print("A")
else: # verkeersbord1 is naar rechts
print("B")
else: # verkeersbord1 is naar rechts
# komen aan bij verkeersbord3
if verkeersbord3 == "L":
print("C")
else:
print("D")
# nauwkeurige definitie van de waarde e in de math module
import math
# inlezen hoeveel kikkers er in totaal zijn
kikkers = int(input())
# bepalen hoeveel kikkers we eerst moeten bekijken voor we starten om een
# kikker te kiezen
kikkers_in_eerste_reeks = math.ceil(kikkers / math.e)
# maximale score bepalen voor eerste reeks kikkers; in dit geval gebruiken we
# een for-lus omdat we bij aanvang weten hoeveel kikkers we in de eerste reeks
# moeten bekijken als we weten hoeveel kikkers er in totaal zijn
maximale_score = float(input())
for _ in range(1, kikkers_in_eerste_reeks):
score = float(input())
if score > maximale_score:
maximale_score = score
# resterende kikkers beoordelen totdat we een kikker zien die een hogere score
# heeft dan alle kikkers uit de eerste reeks of totdat we alle resterende
# kikkers beoordeeld hebben; in dit geval gebruiken we een while-lus, omdat we
# niet bij aanvang weten of we vroegtijdig zullen stoppen of alle resterende
# kikkers nog moeten beoordelen
score = float(input())
kikker = kikkers_in_eerste_reeks + 1
while kikker < kikkers and score < maximale_score:
score = float(input())
kikker += 1
# score uitschrijven van de kikker die we als laatste hebben beoordeeld; ofwel
# is dit de eerste kikker uit de tweede reeks die een hogere score had dan alle
# kikkers uit de eerste reeks, ofwel is dit de laatste kikker van de reeks
print(score)
# aantal gebouwen inlezen
gebouwen = int(input())
# naam van eerste gebouw inlezen
gebouw = input()
# hoogte van eerste gebouw inlezen (in meter) en instellen als huidige maximale hoogte
maximale_hoogte = int(input())
# eerste gebouw is altijd volledig zichtbaar
print(f'{gebouw} is zichtbaar van het gelijkvloers tot {maximale_hoogte} meter.')
# andere gebouwen één voor één verwerken
for _ in range(gebouwen - 1):
# naam van gebouw inlezen
gebouw = input()
# hoogte van gebouw inlezen (in meter)
hoogte = int(input())
# gebouw is zichtbaar indien het boven de huidige maximale hoogte uitsteekt
if hoogte > maximale_hoogte:
print(f'{gebouw} is zichtbaar van {maximale_hoogte} meter tot {hoogte} meter.')
maximale_hoogte = hoogte