Schrijf een Python-programma dat de gebruiker in staat stelt een vorm te kiezen om te tekenen. De gebruiker kan kiezen tussen het tekenen van een driehoek of een rechthoek. Het programma moet vervolgens, afhankelijk van de keuze van de gebruiker, de corresponderende vorm tekenen met behulp van asterisken (‘*’).

Driehoek:

Vraag de gebruiker om de grootte van de driehoek in te voeren. Teken een driehoek met de opgegeven grootte, waarbij elke regel één asterisk meer bevat dan de vorige.

Rechthoek:

Vraag de gebruiker om de breedte en hoogte van de rechthoek in te voeren. Teken een rechthoek met de opgegeven breedte en hoogte, waarbij elke regel bestaat uit asterisken die de breedte van de rechthoek vertegenwoordigen. Zorg ervoor dat het programma duidelijke instructies en prompts aan de gebruiker geeft om de vorm en de grootte ervan in te voeren. Gebruik een while-lus om de vorm regel voor regel weer te geven.

Tip:

Met deze code print je 5 sterretjes achter elkaar.

  print('*' * 5) 

Voorbeeld 1

Invoer:

Driehoek
5

Uitvoer:

*
**
***
****
*****

Voorbeeld 2

Invoer:

Rechthoek
6
8

Uitvoer:

******
******
******
******
******
******
******
******

Voorbeeld 3

Invoer:

Cirkel

Uitvoer:

Ongeldige keuze. Voer Driehoek of Rechthoek in.