Elk stadsbestuur worstelt met een goed parkeerbeleid. Wagens toelaten in het stadscentrum of niet? Autovrije zone of niet? Wat met elektrische wagens en laadpalen? Een goed parkeerbeleid die inwoners en economische activiteiten verbindt, kan bij verkiezingen steeds op meeval en stemmen rekenen.

Foto door Pexels

Het stadsbestuur stelt het volgende parkeerbeleid voor:

Het eerste uur is altijd en voor iedereen volledig gratis. Wie meer dan een uur parkeert, moet betalen tenzij de bestuurder een beperking heeft. Omdat het stadsbestuur kortparkeren aanmoedigt en de uitstoot van schadelijke stoffen wil beperken, geldt een progressief tarief. Wie hoogstens 4 uren parkeert, betaalt 7 cent per minuut. Voor elke minuut boven de 4 uren parkeertijd, betaal je 9 cent. Bestuurders van elektrische wagens krijgen op beide tarieven telkens 2 cent korting. Van zodra je meer dan 8 uren parkeert, betaal je per volledige schijf van 8 uren € 40,00 (dus geen gratis uurtje meer). Parkeer je 10 uren, dan betaal je € 40,00.

Opgave

Schrijf een programma die van de gebruiker drie gegevens verwacht:

Het programma toont op 1 regel de samenvatting van het parkeerticket: de duurtijd, of de wagen elektrisch is of niet, of de bestuurder een beperking heeft en ten slotte de kostprijs in euro.

Voorbeeld 1

Invoer
467
ja
nee
Uitvoer
T: 467 min | E: ja | B: nee | P: € 24.89

Voorbeeld 2

Invoer
19
nee
ja
Uitvoer
T: 19 min | E: nee | B: ja | P: € 0.00