Een woordspel bestaat erin om een zin te raden. Als startpunt krijgt de speler hiertoe een string te zien, waarin alle letters van de te raden zin door een '-'-teken vervangen zijn. De te raden zin bestaat enkel uit kleine letters en spaties. De speler kan volgende acties ondernemen:
Programmeer in de klasse RaadZin
het volgende:
__str__()
levert het raadsel aan de speler. Bij aanvang is dit een voorstelling van de oplossing, waarin alle letters
door '-'-tekens vervangen zijn. Wanneer letters gekocht werden, worden deze niet langer door '-'-tekens vervangen
waarde()
levert het aantal punten dat een correcte oplossing zou opleveren (de berekeningswijze wordt hierboven geschetst)
koop()
vertoont volgende gedrag:
__str__()
-methode, maar vermindert de waarde met 1 punt
poging()
heeft 1 string-argument en vertoont volgende gedrag:
True
en gebeurt er verder niets
False
en vermindert de waarde van het raadsel met 10 punten
r = RaadZin('oost west thuis best') print(r) #---- ---- ----- ---- print(r.waarde()) #25 print(r.koop('e')) #20 print(r) #---- -e-- ----- -e-- print(r.koop('o')) #15 print(r.koop('t')) #14 print(r) #oo-t -e-t t---- -e-t print(r.poging('west oost thuis best')) #False print(r.waarde()) #4 print(r.poging('oost west thuis best')) #True