David Phillips1 is een Amerikaans burgerlijk ingenieur en professor aan de Universiteit van Californië (Davis, VSA). Hij is vooral bekend als The Pudding Guy omdat hij in 1999 ontzettend veel frequent flyer mijlen wist te verzamelen door te profiteren van een promo-actie van Healthy Choice2.
Terwijl hij inkopen aan het doen was in een supermarkt, was hem iets vreemds opgevallen. Klanten die 10 producten kochten van Healthy Choice en de barcodes terugstuurden naar het bedrijf, kregen daarvoor in ruil een coupon van 500 frequent flyer mijlen. Bovendien werd het aantal mijlen verdubbeld als de barcodes werden teruggestuurd vóór mei 1999. Phillips had al snel uitgerekend dat de promotie aan gratis vliegmijlen meer waard was dan een diepvriesmaaltijd van Healthy Choice, die verkocht werd voor $2.
Verderop in de winkel merkte hij dat er ook dozen met vier blikken soep van Healthy Choice verkocht werden voor 70 dollarcent. Omdat het niet nodig was om deze in een driepvries te bewaren, besloot hij om direct 200 dozen soepblikken in te slaan. Thuisgekomen had hij eerst wat moeite om het hamstergedrag aan zijn vrouw uit te leggen, maar bij hun volgende bezoek aan de supermarkt ontdekten ze dat het gamma van Healthy Choice ook potjes pudding bevatte (elk met hun eigen barcode) die verkocht werden voor 25 dollarcent en dus elk 100 mijlen opleverden. De weken daarop schuimden ze alle supermarkten in de buurt af, om in totaal 12.000 potjes pudding te kopen. Aan de winkeliers die hen argwanend vroegen wat ze met al die pudding van plan waren, vertelden ze dat ze zich aan het voorbereiden waren op de milleniumbug3.
Phillips en zijn vrouw hadden op die manier in totaal $3.140 uitgegeven aan 800 blikken soep en 12.000 potjes pudding. Omdat ze onmogelijk eigenhandig alle barcodes van de verpakkingen konden halen vóór het verstrijken van de deadline, schakelden ze het Leger des Heils4 in om hen daarbij te helpen. In ruil schonken ze hen de soep en de pudding. Phillips stuurde al zijn barcodes naar Healthy Choice, en ontving daarvoor 1,25 miljoen frequent flyer mijlen — genoeg voor 31 reizen heen-en-terug naar Europa, 42 naar Hawaï, 21 naar Australië, of 50 overal binnen de Verenigde Staten.
Tot zijn grote verbazing zat er nergens een addertje onder het gras. Phillips kreeg ook nog levenslange Advantage Gold-status van American Airlines, goed voor speciale reserveringsnummers, voorrang bij het instappen, upgrades en bonusmijlen. En hij kreeg ook nog eens $815 terug van de belastingen voor het doneren van de soep en de pudding.
De volgende vier getallen, elk op een afzonderlijke regel:
het aantal gekochte stuks van een bepaald product (natuurlijk getal)
de kostprijs per stuk van het product (reëel getal)
het aantal barcodes nodig voor een frequent flyer coupon (natuurlijk getal)
het aantal mijlen dat men ontvangt per frequent flyer coupon (natuurlijk getal)
Een zin die aangeeft hoeveel dollar Phillips spendeerde om alle stuks van het product te kopen, en hoeveel frequent flyer mijlen hij daarmee verdiende. Gebruik de uitvoer uit onderstaande voorbeelden als een template om die zin op te stellen. Het uitgegeven geldbedrag moet hierbij uitgeschreven worden als een floating point getal en het aantal ontvangen frequent flyer mijlen als een natuurlijk getal.
Invoer:
200
0.70
12
550
Uitvoer:
Phillips spendeerde $140.0 voor 8800 frequent flyer mijlen.
Invoer:
12000
0.25
10
1000
Uitvoer:
Phillips spendeerde $3000.0 voor 1200000 frequent flyer mijlen.