In dit projectje vervolledig je de code van een klein woordspelletje waarin een speler een onbekend vijfletterwoord moet raden.
In het project zijn al een aantal functies voorgeschreven die al het zware werk doen. Op het einde van het programma moet jij code aanvullen om het spelletje te doen werken. Dit doe je door de functies uit het programma te gebruiken.
Schrijf je code in THONNY en speel het spelletje daarna zelf.
Tip: Verspil geen tijd met het volledig proberen begrijpen van hoe elke functie precies werkt. Het is voldoende om te weten wat de functies doen. Lees hiervoor de commentaarlijnen bij elke functie.
from random import choice
vijfletterwoorden = {"afval", "alles", "ander", "angst", "appel", "avond", "basis", "beest", "begin", "beide", "beker", "beter", "bijna", "blauw", "bloed", "bloem", "bodem", "boete", "boord", "boven", "breed", "brief", "broer", "broek", "brood", "bruin", "buren", "cadeau", "deken", "delen", "derde", "draad", "droog", "duwen", "eigen", "einde", "falen ", "feest", "fruit", "geluk", "gemak", "genot", "geven", "grens", "grijs", "groen", "groep", "grond", "groot", "haast", "halen", "hallo", "hamer", "haten", "helft", "hemel", "hobby", "hoofd", "horen", "hotel", "huren", "ieder", "ijzer", "jagen", "kaart", "kamer", "klaar", "klein", "kleur", "klopt", "koers", "koken", "komen", "kopen", "kraam", "krant", "kruis", "kunst", "laken", "langs", "laten", "leeuw", "leger", "lenen", "lepel", "leren", "leven", "lezen", "licht", "links", "lopen", "lucht", "lunch", "maand", "maken", "markt", "meest", "mijn ", "model", "mogen", "moord", "naald", "naast", "nacht", "negen", "nemen", "niets", "nieuw", "nobel", "nodig", "nooit", "noord", "object", "offer", "onder", "ouder", "paard", "peper", "piano", "plaat", "plank", "plant", "plein", "poort", "prijs", "prins", "privé", "radio", "raken", "recht", "reeds", "regen", "rijst", "schip", "sinds", "smaak", "soort", "sorry", "sport", "staal", "start", "steen", "sterk", "steun", "stoel", "storm", "taart", "tafel", "tante", "tegen", "teken", "terug", "thuis", "titel", "traan", "trein", "vader", "vlees", "vlieg", "vloer", "vogel", "vraag", "vrede", "vroeg", "vrouw", "wapen", "water", "welke", "woord", "wreed", "zacht", "zeker", "zeven", "zoals", "zomer", "zulke", "zwaar"}
# Returnt een willekeurig vijfletterwoord
def kies_willekeurig_woord():
return choice(tuple(vijfletterwoorden)).upper()
# Print een welkomstbericht op het scherm.
def print_welkomstbericht():
print("""Welkom bij woordje raden.
Je moet het geheime vijfletterwoord raden. Elke juiste letter die je raadt wordt ingevuld, tot je het hele woord juist hebt.
Veel plezier!
""")
# Print het huidige woord.
def print_stap(woord):
print(f"""Woord: {woord}""")
# Vraagt de speler om het woord te raden. Returnt de gok die de speler maakt.
def vraag_gok():
return input("Jouw gok: ").upper()
# Neemt als parameters het huidige woord (met _), de gemaakte gok en de juiste oplossing.
# Returnt het woord, met de juiste letters ingevuld.
def update_woord(woord, gok, oplossing):
woord = list(woord)
for i, (g, o) in enumerate(zip(gok, oplossing)):
if g == o:
woord[i] = g
return "".join(woord)
# Stop het programma. Oproepen als de juiste oplossing gevonden is.
def stop_programma():
print("Je hebt het juiste woord gevonden. Proficiat!!")
exit()
# OPDRACHT
# Pas onderstaande code aan, zodat het 'woord_te_raden' een willekeurig vijfletterwoord is.
woord_te_raden = "abcde"
woord = "_____"
print_welkomstbericht()
# OPDRACHT
# Gebruik de functies in het programma om het woordspelletje te spelen. Denk na over welke stappen er moeten gevolgd worden. Probeer gerust eens uit.
while True: