Een “conditionele statement” (ook wel “condities” of “if
statements” genoemd) bestaat uit
een test gevolgd door één of meerdere acties, waarbij de acties alleen
worden uitgevoerd als de test True
oplevert.
Een voorbeeld:
x = 5
if x == 5:
print( "x is 5" ) # in dit geval is x gelijk aan 5 dus wordt het print commando uitgevoerd.
De syntax van een if
statement ziet er als volgt uit:
if <boolean expressie>:
<acties>
Let op: noteer steeds een dubbele punt (:) achter de boolean expressie en laat alle <acties>
die volgen na de boolean expressie inspringen.
BLOKKEN CODE
Het is noodzakelijk dat de <acties>
“inspringen”. Python beschouwt statements die elkaar
opvolgen en dezelfde insprong hebben als één blok code. Het code blok
dat onder het if
statement staat, is de lijst van alle acties die worden
uitgevoerd indien de boolean expressie True
is; deze worden overgeslagen indien de boolean expressie False
is. Een voorbeeld:
x = 7
if x < 10:
print( "Deze regel wordt alleen uitgevoerd als x < 10." )
print( "Idem voor deze regel." )
print( "Deze regel wordt altijd uitgevoerd." )
Bedenk (en test) hoe de uitvoer er uit ziet voor x = 7
en voor x = 11
.
De print()
regel die volgt na de if
en niet inspringt behoort niet meer tot de if
en wordt dus uitgevoerd ongeacht het resultaat van de evaluatie van de boolean expressie.
Je kunt meerdere if
statements gebruiken.
x = 5
if x == 5:
print( "x is 5" )
if x > 4:
print( "x is groter dan 4" )
if x >= 5:
print( "x is groter dan of gelijk aan 5" )
if x < 6:
print( "x is kleiner dan 6" )
if x <= 5:
print( "x is kleiner dan of gelijk aan 5" )
if x != 6 :
print( "x is niet 6" )
Bedenk hoe de uitvoer er uit ziet voor x = 4
of x = 7
.
INSPRINGEN
In Python is het gebruik van correcte insprongen zeer belangrijk! Zonder correcte inspringing kan Python niet zien welke regels code een blok vormen en kan de code bijgevolg niet uitgevoerd worden zoals je bedoelt.11
Inspringen doe je door één tabulatie naar rechts toe te passen (de Tab
toets) of 4 spaties te gebruiken.
De volgende code bevat inspring-fouten. Haal de fouten uit de code en doe de test.
# Deze code bevat tabulatie-fouten!
x = 3
y = 4
if x == 3 and y == 4:
print( "x is 3" )
print( "y is 4" )
if x > 2 and y < 5:
print( "x > 2" )
print( "y < 5" )
if x < 4 and y > 3:
print( "x < 4" )
print( "y > 3" )
if
- else
constructieHet komt regelmatig voor dat je onder bepaalde voorwaarden een actie wilt laten uitvoeren; wanneer niet voldaan wordt aan de gestelde voorwaarde er een andere actie wordt uitgevoerd.
Python maakt dit mogelijk door aan een if
statement een else
tak toe te voegen. Er wordt altijd slechts
één van de twee blokken <acties>
uitgevoerd:
True
is, wordt het blok code onder de if
uitgevoerd
en wordt het blok code onder de else
overgeslagen.False
is, wordt het blok code onder de if
overgeslagen
en wordt het blok code onder de else
uitgevoerd.Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een if
- else
constructie om te testen
of een integer even of oneven is. De modulo operator kan hierbij helpen:
als x % 2
nul is, dan is x
even, en anders is x
oneven.
De algemene syntax ziet er als volgt uit:
if <boolean expressie>:
<acties>
else:
<acties>
Let op dat er een dubbele punt achter de else
staat, net zoals achter
de <boolean expressie>
bij de if
. Het is ook van belang dat het woord
else
uitgelijnd is met het woord if
waar het bij hoort.
Een voorbeeld:
x = 4
if x > 2:
print( "x is groter dan 2" )
else:
print( "x is kleiner dan of gelijk aan 2" )
if
- elif
- else
constructieBij een if
- else
constructie, wordt slechts één blok code uitgevoerd van twee gegeven blokken code. Soms wil je echter dat er één blok code uitgevoerd wordt, niet van twee maar van meerdere blokken code. Dit soort meer-weg beslissingen kun je implementeren met een extra toevoeging aan een if
statement in de vorm van één of meer elif
takken (elif
staat voor “else if”).
De syntax ziet er als volgt uit (gegeven voor één elif
maar kan uitgebreid worden met meerdere):
if <boolean expressie>:
<acties>
elif <boolean expressie>:
<acties>
else:
<acties>
De verschillende tests in een if
-elif
-else
constructie
worden in volgorde uitgevoerd. De eerste boolean expressie die geëvalueerd wordt als True
laat het bijhorende blok code uitvoeren. Daarna slaat Python de rest van de code binnen de constructie over.
De volgende boolean expressies in de constructie worden dus niet meer getest
en bijgevolg worden er ook geen andere blokken code meer
uitgevoerd. Slechts als alle boolean expressies in de constructie False
blijken te zijn, wordt het blok code bij de else
uitgevoerd.
Het toevoegen van else
is optioneel. De laatste tak binnen de constructie
mag dus ook een elif
tak zijn.
Een voorbeeld:
leeftijd = 21
if leeftijd < 12:
print( "Je bent een kind!" )
elif leeftijd < 18:
print( "Je bent een teenager!" )
elif leeftijd < 30:
print( "Je bent nog jong!" )
elif leeftijd < 50:
print( "Beginnen grijze haren te komen?" )
else:
print( "Wegen de jaren zwaar?" )
Verander in de code hierboven de waarde van de variabele leeftijd
en
één van de andere code blokken zal uitgevoerd worden. Doe de test.
Pas ook de code eens aan zodat je eerst naar de leeftijd van de gebruiker vraagt (import) en deze leeftijd gebruikt om de tests op uit te voeren.
Het is mogelijk om if
statements op te nemen in de code
blokken van een andere if
statement. Zo’n geneste if
wordt
alleen uitgevoerd als de boolean expressie die hoort bij het code blok
waarin de geneste if
staat True
is.
x = 41
if x%7 == 0:
# --- Hier begint een genest blok code ---
if x%11 == 0:
print( x, "is deelbaar door 7 en 11." )
else:
print( x, "is deelbaar door 7, maar niet door 11." )
# --- Hier eindigt een genest blok code ---
elif x%11 == 0:
print( x, "is deelbaar door 11, maar niet door 7." )
else:
print( x, "is niet deelbaar door 7 of 11." )
Onderstaand voorbeeld is een voorbeeld waarbij eveneens gewerkt wordt met geneste if
statements.
leeftijd = 21
if leeftijd < 12:
print( "Je bent een kind!" )
else:
if leeftijd < 18:
print( "Je bent een teenager!" )
else:
if leeftijd < 30:
print( "Je bent nog jong!" )
else:
if leeftijd < 50:
print( "Beginnen grijze haren te komen?" )
else:
print( "Wegen de jaren zwaar?" )
Het nesten van if
statements kan vaak vermeden worden
door elif
’s te gebruiken. De code in het bovenstaand voorbeeld doet
hetzelfde als de “leeftijd” code gegeven onder het deel over de meer-weg beslissingen.
Ik neem aan dat je het ermee eens bent dat de versie met elif
’s
prettiger leest.
Vanuit voorgaande voorbeelden, merk je dat het soms moeilijk wordt om een overzicht te behouden bij de meer ingewikkelde code. Het is dan ook belangrijk om een duidelijk schema te hebben dat als leidraad kan dienen bij het uitschrijven van de code. Programmeurs gebruikten een “stroomdiagram” om algoritmes te beschrijven. Dit stroomdiagram gebruikten ze dan als leidraad bij het uitschrijven van de code.
Hieronder volgt een korte herhaling van leerstof die jullie reeds gezien hebben in eerdere lessen. Denk er aan om bij ingewikkelde code zelf eerst een stroomdiagram op te stellen, vooraleer je onbezonnen van start gaat.
Een stroomdiagram is een visuele, schematische weergave van de werking van een code. Hierbij wordt gebruik gemaakt van blokken die met elkaar verbonden worden door pijlen. De vorm van het blok bepaalt de functie ervan. De drie belangrijkste soorten zijn:
True
of False
.Om een stroomdiagram te interpreteren, begin je bij het “Start” blok, en
volg je de pijlen, waarbij je ieder statement dat je tegenkomt uitvoert.
Bij een ruitvormig blok evalueer je de conditie die erin
staat en volg je ofwel de pijl die met True
gemarkeerd is als de
conditie True
is, ofwel de pijl die met False
gemarkeerd is als de
conditie False
is. Wanneer je het “Stop” blok tegenkomt, ben je klaar.
Bovenstaand stroomdiagram hoort bij de “leeftijd” code die eerder in dit hoofdstuk werd uitgewerkt.
In veel programmeertalen worden blokken code door de compiler
herkend doordat ze beginnen en eindigen met een speciaal symbool of
gereserveerd woord: in talen als Java en C++ worden
blokken code omsloten door accolades, in talen als Pascal en
Modula beginnen ze met het woord begin
en eindigen met het woord
end
. Ook al is correct inspringen in deze talen niet noodzakelijk, toch
doen programmeurs dit meestal, ongeacht de taal die ze gebruiken. Dit maakt de
code overzichtelijker en duidelijker: je ziet meteen welke delen van de code bij elkaar
horen. Bij Python is het inspringen wel een verplichting. ↩2